Burn out algemene informatie

In een burn-out kom je niet zomaar. Ook niet als je heel hard werkt. Er gaat vaak een periode aan vooraf van jaren heel lang werken. Als je dan uiteindelijk in een burn-out zit spelen er vaak meerdere zaken. Daarnaast voldoe je waarschijnlijk aan bepaalde karaktereigenschappen. Hele mooie 🙂

 

Naast dat je in de burn-out periode mag uitrusten, is het ook zaak om dingen op te pakken. Piekeren mag, maar niet de hele dag. 🙂

 

Reflecteren op het verleden en nadenken over de toekomst.

Praten?

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Symptomen heb je in de aanloop naar een burn-out waarschijnlijk al. In de burn-out zul je er veel meer ervaren en ook de heftigheid ervan. Je hebt echt het gevoel absoluut niet meer verder te kunnen en willen. Hoe eerder je de symptomen herkent hoe meer we natuurlijk kunnen voorkomen. Een paar kleine aanpassingen zullen je niet helpen. Het roer mag echt goed om.

 

Je zult je misschien niet in alle symptomen herkennen maar mensen die burn-out raken zullen zich uiteindelijk wel in de meeste symptomen herkennen.

 

De symptomen zijn op te delen in 3 hoofdcategorieën:
1. Lichamelijke burn-out symptomen
2. Psychische burn-out symptomen
3. Gedragssymptomen

 

Lichamelijk symptomen van burn-out

Verteringsproblemen
Het gevoel van een knoop in je maag. Vaak buikpijn. Afwijkende ontlasting(spatronen).
Stress kan een grote invloed hebben op je spijsvertering en eetlust.

 

Hoofdpijn
De kans is groot dat je regelmatig thuis komt met hoofdpijn, nek en schouderklachten. Dit is vrijwel altijd spierspanningshoofdpijn veroorzaakt door de spanning in je nek of schouders. Door overprikkeling span je de spieren teveel aan.

 

Bloeddruk stijging & hartkloppingen
Steeds vaker voel je je hart in de keelkloppen of je hart te keer gaan. Ook ’s nachts. Misschien zelfs met pijn op de borst.

 

Psychisch symptomen van burn-out

Opgebrand gevoel
Moe. Meer dan moe. Het hoeft niet meer. Het is op. Dat gevoel. En je weet al dat je morgen weer moe bent…

 

Laag zelfbeeld
Je twijfelt aan jezelf. Je hebt de lat – of je omgeving – eindeloos verhoogd. Nooit was het genoeg. Je vindt dat je gefaald hebt.

 

Irritatie
Je gedachten gaan maar door. Soms kun je ze even verdoven maar dan zijn ze weer terug. Dag en nacht. Je reageert kort omdat je er niets meer bij kunt hebben.

 

Depressie
Je piekert en je piekert. Je weet het niet meer. Je zit vast en hebt het gevoel dat het niet meer hoeft voor je. Het is op.

 

Angst
Misschien was je nooit meer zo angstig, maar je ervaart steeds meer angsten. Rijangst kan bijvoorbeeld in zo’n periode ontstaan. Maar ook angst voor ziektes of niet reële angsten over van alles en nog wat.

 

Moeite met concentreren
Concentreren is lastig. Of eigenlijk concentreer je je op de verkeerde zaken. Je piekert wat af. Concentreren gaat dan wel, maar naar je scherm kun je uren staren.

 

Geheugenproblemen
Steeds vaker vergeet je dingen. Je omgeving attendeert je er misschien wel op dat je ‘het net ook al gevraagd hebt’.

 

Dissociatie
Je bent dan even weg bij het gesprek. Een beetje wattig. Wat het lichaam op dat moment doet is het aantal prikkels beperken. In sommige gevallen kan dit juist weer leiden tot een angstaanval omdat je het gevoel hebt de controle kwijt te raken.

 

Gedragssymptomen bij burn-out

Uitstelgedrag
Je wordt er al moe van als je aan je werk of zelfs een klein klusje denkt. Je probeert er niet aan te denken en stelt het uit of je komt er gewoon niet toe.

 

Middelen gebruik / misbruik
Door toenemende negatieve gevoelens grijp je naar middelen. Als je vroeger al eens een glaasje wijn dronk kan het zomaar zijn dat het nu veel meer is geworden. Misschien ben je zelfs al naar de huisarts gegaan om slaapmiddelen te halen.

 

Minder presteren
Ook al ga je meer werken (tijd door brengen) je zult steeds minder presteren. Vaker betrap je je erop dat je zit te staren of te piekeren.

 

Sociale contacten
Steeds minder zin om de telefoon op te nemen, je telefoon te beantwoorden of naar die verjaardag te gaan. Je gaat je isoleren en raakt in een depressie.

 

Herken je je al een tijdje in deze klachten? Kom eens met me praten. Ik luister graag naar eens naar je op kantoor of tijdens een wandeling in een mooie omgeving.

Praten?

Oplossingen burn-out

Het heeft even geduurd voordat je in de burn-out terecht kwam. Het gaat ook even duren voordat je er uit bent.

 

Misschien vraag je jezelf af of je ooit weer de oude wordt. Waarschijnlijk niet. Gelukkig maar, anders zou het je misschien weer overkomen. Vaak komen veel mensen er sterker uit. En anders.

 

Het belangrijkste wat eerst mag is rust. Uitrusten. Je bent moe.
Maar alleen rusten wordt al gauw piekerverlof. Het is goed om vrij snel te beginnen met wandelen. Niks moet. Alleen lekker wandelen.

 

Bij het wandelen zul je merken dat je alles wat relativeert. Ook heeft wandelen rechtstreeks invloed op de structuur van je hersenen. Het helpt mee de hersenen te herstellen.

 

Ook kan lichamelijke activiteit er voor zorgen dat je weer beter gaat slapen wat het herstel weer ten goede komt.

 

Als dan op er weer wat ruimte ontstaat kun je gaan reflecteren op je gedrag, je karakter en je situatie. Een goede coach of psycholoog kan je hierbij helpen.

Praten?

Ervaringen

“Ik ken Bas al enige jaren en wat mij opvalt is dat hij van nature duikt in het leven van ondernemers met een burn-out. Opvallender is dat hij door gesprekken en een echt maatje te zijn voor ondernemers met een burn-out ze weer bevlogen krijgt. Stap voor stap en door echte betrokkenheid heb ik zelf ervaren dat hij altijd voor je klaar staat. Zijn oprechtheid, empathisch vermogen om echt te luisteren en vooral het niet veroordelen hebben mij in 2013 weer perspectief gegeven tot waar ik nu ben. Ik kan hem van harte aanbevelen als een coach voor ondernemers met een burn-out.”

Praten?
Informatie en tips - blog

Verbeter ook je resultaten en uitkomsten...

Schrijf in voor de maandelijkse mail!

Neem contact met ons op